Otomobil Vergilerinde Yapılan Değişiklikler
Son dönemde otomotiv sektöründe gerçekleştirilen yeni Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) uygulamaları, düşük gelirli vatandaşların otomobil hayallerini olumsuz etkilemeye devam ediyor. Yapılan son düzenleme ile 1600 cm3’e kadar olan düşük segmentteki otomobillerin ÖTV oranları yüzde 70-100 bandına yükseltildi. Bu durum, enflasyonun etkisiyle matrah artışlarının vergi yükünü artırarak zam tuzağına dönüşmesine neden olabilir.
Vergi Yükü Artıyor
Son düzenleme ile ÖTV oranlarına resmi bir zam yapılmamış olsa da, enflasyon oranları veya araç üretim maliyetlerindeki artışlar nedeniyle vergi matrahının otomatik olarak yükseleceği hesaplanmaktadır. Bu durum, kısa bir süre içerisinde otomobil sahiplerinin vergi yükünün yüzde 70’ten yüzde 100’e kadar artmasına sebep olabilir. Bu uygulama ile iktidar, ÖTV’yi zam yapmadan dolaylı yoldan vergi gelirlerini artırmayı hedeflemektedir.
24 Temmuz tarihinde yapılan değişiklikle birlikte, 1600 cm3 altındaki otomobillerden başlayarak ÖTV oranları artırılmış ve yeni düzenlemede alt sınır 1400 cm3’e çekilmiştir. Bu kapsamda, 1400 cm3 altındaki araçlarda yüzde 70-90, 1600 cm3’ü aşmayan araçlarda ise yüzde 75-100 seviyesinde vergi bandı belirlenmiştir. Özellikle enflasyona duyarlı otomatik zam mekanizması, vergi yükünün sürekli yüksek seviyelerde olmasına yol açabilir.
Almanya ile Fiyat Farkları
Lena Cars Genel Müdürü Selçuk Nazik’in hesaplamalarına göre, Türkiye ile Almanya’da bulunan aynı model otomobiller arasındaki fiyat farkı oldukça dikkat çekicidir. Örneğin, Audi Q4 E-tron model aracın Almanya’daki fiyatı 46.150 Euro iken, Türkiye’de 80.042 Euro olarak belirlenmiştir. Benzer şekilde, diğer markalarda da benzer fiyat uçurumları gözlemlenmektedir. Bu durum, Türkiye’deki vergi politikalarının otomobil fiyatları üzerindeki etkisini gözler önüne sermektedir.